Header-main

Fooi, Service-Charge en BTW in een Restaurant

Eten in een restaurant op Curacao? Let op de kleine lettertjes. U heeft heerlijk gegeten in een restaurant op Curacao en u vraagt de rekening. Die lijkt toch ineens een stuk duurder uit te vallen dan wat u had gedacht. Wat is er gebeurt?

Prijzen exclusief omzetbelasting (BTW/VAT) vermeld

Op Curacao is het sinds begin 2014 pas verplicht om op de menukaarten de consumentenprijs te vermelden inclusief omzetbelasting (BTW/VAT).

Er zijn echter nog steeds menukaarten waarbij de prijzen exclusief de omzetbelasting vermeld wordt. De omzetbelasting van 5% wordt pas berekend op de eindrekening. Dit mag dus officieel niet meer, maar het gebeurt nog wel! Daarom; let op de kleine lettertjes van de menukaart. Ze zetten er er gelukkig wel op of de prijzen inclusief, of exclusief omzetbelasting zijn.

Service Charge

In Nederland kent men het niet, maar op Curacao is het een normaal iets. De service charge wat als extra berekend wordt over het totaalbedrag van uw rekening. Dit is te vergelijken met de fooi die wij in Nederland geven bij een bar of in een restaurant.

Dit verschilt echter per restaurant! Het ene restaurant vermeld op zijn rekening "Service Charge not included! Tips at your discretion". En bij het andere restaurant is de service charge al wel berekend op de rekening. De service charge wordt dan automatisch in rekening gebracht en kan variëren van 5% tot 15% extra over het totaalbedrag.

Als er niets vermeld staat op de menukaart dan bent U het officieel niet verplicht om de service charge te betalen. Daarom ook hier weer; let op de kleine lettertjes van de menukaart. Dan weet u of de rekening wel, of niet, hoger zal worden.

Waar komt de service charge vandaan?

Het is ontstaan omdat op Curacao diverse culturen leven en er toeristen komen vanuit alle windstreken, waarvan een heel groot aantal uit Amerika.

De service charge is over komen waaien uit de Verenigde Staten. Reden van de service charge is eenvoudig; in de VS kunnen lage salarissen worden betaald, waardoor de belastingdruk voor de eigenaar minder wordt en de prijzen in het restaurant dus lager. In ruil daarvoor betalen de gasten min of meer het salaris van het personeel door middel van de service charge. Omdat het in de vorm van fooi komt, hoeft men in de VS geen belasting te betalen over die inkomsten. Kortom, geen tip geven in de VS betekent geen salaris voor het personeel. In Noord-Amerika is een fooi van 15% tot 20% heel normaal en het is vanzelfsprekend dat men extra fooi betaald.

Op Curacao ligt het verhaal anders. Het personeel krijgt gewoon een salaris en is men niet afhankelijk van de fooi. Een fooi is dus een extraatje, bovenop het salaris. Ook in Europa is de fooi niet op die manier ingeburgerd. Men geeft alleen een fooi als de service goed was. Europeanen geven niet standaard een fooi.

Op Curacao komen veel toeristen uit Amerika en Europa. Als je dan in een hotel kwam als Europeaan was de bediening vaak ondermaats omdat men liever rende voor de Amerikanen (=fooi!). Om dat te voorkomen werd door sommige bedrijven de service charge ingevoerd, zo betaalde alle toeristen min of meer verplicht de fooi en was er qua service ook geen verschil meer merkbaar in de bediening. Of je nu uit Amerika kwam, of vanuit Europa.

Veel restaurants en hotels die vooral veel toeristen als klant hebben zijn dit gaan doen. Automatisch verschijnt de service charge van meestal 10% over het totaalbedrag op de rekening.

Op zich is deze oplossing niet eens zo verkeerd, alleen door de cultuurverschillen tussen Europeanen en Amerikanen is er wel eens onbegrip over de service charge welke 'ongevraagd' op de rekening verschijnt. En vind je toch, dat 'jouw' bediening een extraatje verdient, dan kun je ze natuurlijk alsnog een extra fooi geven, wat zij dan (meestal) wel zelf mogen houden. Veel klanten geven daarom de barman, de bediening, de schoonmakers van uw hotelkamer en de bellboy een extra fooi.

Service Charge - Administratief technisch

De inkomsten uit de service charge wordt, als het bedrijf het goed geregeld heeft, verdeeld en uitgekeerd aan het personeel. De werknemer dient daar dan inkomstenbelasting over te betalen.

Reden tot discussie

Doordat niet alle restaurants en hotels de service charge op een gelijke manier behandelen, is het onderwerp vaak reden tot discussie. Het ene restaurant berekent het wel, het andere weer niet. Door de service charge kunnen ze de prijzen op de kaart goedkoper maken, omdat er achteraf nog extra inkomsten middels de service charge berekend wordt. Het restaurant lijkt dus goedkoper, maar bij het afrekenen komt er nog wel de service charge bij!

Conclusie

Dus over het algemeen; let goed op de kleine letters op de menukaart. Zijn de genoemde prijzen inclusief BTW/VAT en service charge, of niet? Het voorkomt onenigheid bij het afrekenen.

Als er niets vermeld staat op de menukaart over de service charge, dan is de klant ook niet verplicht om dit te betalen. Staat het wel vermeld, dan wordt men wel geacht om de genoemde service charge te betalen. Of de bediening moet wel zo slecht zijn geweest dat u het absoluut niet waard vindt; in dat geval kunt u bezwaar maken tegen de 'verplichte fooi'.

Afgezien van de service charge, wordt een (extra) fooi aan de bediening erg gewaardeerd.