Header-main

De pontjesbrug

Toeristische bezienswaardigheid

emmabrugEén van de meest unieke bezienswaardigheden van Curacao is ongetwijfeld de Koningin Emmabrug in Willemstad. (Met als bijnaam: swinging old lady of de pontjesbrug.) In elk fotoboek van toeristen komt deze brug voor. De pontjesbrug verbindt de twee belangrijke wijken Punda en Otrabanda met elkaar.

De Emmabrug is uniek omdat het de enige drijvende houten draaibrug ter wereld is. De brug is gebouwd op drijvende pontons. Wanneer je over de pontjesbrug loopt voel je de beweging en golfslag van het water. De brug beweegt en is zelfs behoorlijk flexibel! Sommige mensen worden er zelfs een beetje zeeziek op. Je hebt vanaf de pontjesbrug een prachtig uitzicht op de Handelskade van Punda, het Brionplein van Otrabanda, het Riffort en fort Amsterdam.

De pontjesbrug gaat open

emmabrug-openWanneer er een schip in, of uit de haven wil varen, dan moet de Pontjesbrug open. Wanneer je een bel hoort bij de pontjesbrug, dan weet je dat de pontjesbrug open zal gaan. Je hebt dan nog ongeveer 3 minuten de tijd om de brug te verlaten.

Je kunt er eventueel voor kiezen om op de brug te blijven staan om alles goed te ervaren, maar je kunt er niet meer af! En de brug kan soms erg lang open blijven staan. Het is een leuke ervaring, maar de zon kan heet zijn, en je kunt niet van de brug af. Het is maar dat je het weet :)

 

 

Een gekleurde vlag geeft aan hoe lang de brug opengaat

De bel gaat rinkelen, de hekken sluiten na enkele minuten, en een gekleurde vlag op de stuurcabine geeft aan hoe lang de brug opengaat. Een oranje vlag betekend dat de brug maar kort open zal zijn. Een blauwe vlag geeft aan dat de brug lange tijd open zal staan.

Bij kleine bootjes hoeft de brug maar half open, en dus zal het kort zijn. Maar wanneer er een zeeschip of een cruiseschip moet passeren, dan kan de brug erg lang open staan! 30 Minuten of langer is geen uitzondering. Grote schepen worden langzaam binnen- of buiten geloodst door grote sleepboten. Het is wel een spectaculair gezicht.

De gratis veerboten gaan varen bij blauwe vlag

pontje curacao julianabrugWanneer de Pontjesbrug voor langere tijd opengaat, dan gaan de veerboten varen. Even 100 meter vanaf de brug lopen richting de hoge Wilhelminabrug, en je kunt gratis meevaren naar de overkant. Ook dit is weer een erg leuke ervaring. Wanneer het erg druk is, varen er 2 veerboten. En anders vaart er maar één.

Film van de Pontjesbrug


(Met dank aan: Iris Video Productions)

Geschiedenis van de Koningin Emmabrug

emmabrug-officiele-openingemmabrug-openingemmabrug-autos

1888 > De brug ligt middenin de ingang van de St. Annabaai waar vele schepen doorheen moeten kunnen varen. Doordat het een beweegbare brug moet zijn vanwege de drukke scheepvaart, hebben ze een drijvende draaibrug gemaakt. Er werd tol geheven wanneer je van de Emmabrug gebruik wilde maken, behalve voor diegenen op blote voeten waren. Die mochten gratis gebruik maken van de brug. Maar ook de rijkere mensen trokken gewoon hun schoenen uit en liepen vervolgens blootsvoets naar de overkant.

1930 > De Emmabrug werd overgenomen door het gouvernement.

1934 > Men hoeft geen tol meer te betalen.

1937 > Begonnen met de bouw van een geheel nieuwe brug.

1939 > De nieuwe brug werd in gebruik genomen. Het wegdek rustte op 15 pontons. De pontjesbrug kon binnen twee minuten open of dicht draaien.

1974 > Auto's worden geweerd van de Emmabrug. Die kunnen nu gebruik maken van de Julianabrug

2005 > De brug is verwijderd voor een volledige restauratie. Na wat vertragingen is de brug uiteindelijk op 9 mei 2006 naar haar plaats teruggevaren. De brug is voor maar liefst 95% vervangen. Alleen de pontons werden hergebruikt. Als alternatief vervoer werden twee veerboten ingezet en een bus die via de Julianabrug reed. Deze dienst was helemaal gratis. Voor de restauratie werd 478 m³ Afrikaans hardhout gebruikt. Kosten: 4,5 miljoen euro, betaald door de Europese Unie.

2015 > Door een verkeerd ontwerp, en het onjuist gebruik van de materialen is het houten dek nu al weer versleten. Ze hebben nog geprobeerd om de houten slijtlaag te repareren, maar dit is niet gelukt omdat de constructie onder de slijtlaag aan het verrotten is. Hierdoor moest de brug wederom gerenoveerd worden. De renovatie heeft 2½ maand geduurd. Het houten dek volledig is vervangen. De pontjes zijn weer geverfd en hebben onderhoud gehad en de brug 3000 nieuwe lichtjes gekregen. In totaal kostte de renovatie iets meer dan een half miljoen gulden.
Op 30 oktober 2015 is de brug weer teruggeplaatst.

Feiten en cijfers

  • Dagelijks maken 15.000 voetgangers gebruik van de pontjesbrug.
  • De brug is 168 meter lang.
  • De pontjesbrug is de enige drijvende houten draaibrug ter wereld.
  • Bij de renovatie in 2005 is 478 kuub Afrikaans hardhout gebruikt.
  • De Emmabrug drijft op de Sint Annabaai en verbindt Punda met Otrabanda.


 pontjesbrug renovatie 2015
Brug in renovatie 2015